nettbutikk

Opprettelse av nettbutikk – del 2

På bloggen til Linn kunne vi lese om hvordan det har vært å opprette en nettbutikk sammen som en gruppe.
Nå som nettbutikken er lansert er det fortsatt ting som må jobbes videre med og nye ting å tenke på. I dette innlegget skal jeg videre ta for meg hvordan det var å jobbe videre med nettbutikken etter den var lansert og hvordan det har gått med OKR.

For å opprettholde en bra nettside har vi valg å fortsette å opprettholde den samme strategien vi hadde da vi planla nettbutikken. Vi brukte SOSTAC-modellen som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg. (Trykk for å komme til innlegget). Ved bruk av denne opprettet vi en SWOT-analyse som vi har forholdt oss til gjennom prosessen. I den la vi fram våres sterke og svake sider samt muligheter og trusler. På bakgrunn av denne har vi prøvd å kartlegge hva som kan forbedres og hvilke endringer vi bør gjøre. 

Nådde vi OKR målene våres?
Som gruppe hadde ingen av oss tatt i bruk styringsformen OKR. Det var helt nytt for oss, men vi fikk en del kunnskap om det og i tillegg skrev vi blogginnlegg hvor vi forklarte hva det var. (Trykk her for å komme til innlegget). Våres erfaring etter å ha brukt OKR ved lansering av nettbutikken er at den har hjulpet oss godt på veien. I en lengre periode opprettet vi OKR for hvilke mål vi hadde for hver uke. Vi har valgt å ta med noen av de første OKR-ene vi skrev:

Objective:opprette en fullt fungerende nettbutikk. Oppnå kompetanse om drift av nettbutikk, samt markedsføring på sosiale kanaler.
KR1:brukeren får en god opplevelse fra første møte med butikken.
KR2:Designe stilige hatter til nettbutikken.
Det å få en fungerende nettbutikk har vi klart å oppnå, og samtidig føler vi at vi har klart å markedsføre den på sosiale medier. Vi har også klart å designe hattene.

Objective:Få innsikt i hvordan nettbutikk fungerer. Ta til oss kunnskap, og tips hvordan vi kan opprettholde denne på best mulig måte.
KR1: Ha 3 forskjellige design på bucket hattene.
KR2:Få ut reklame på Instagram ved bruk av egne sosiale medier
KR3:opprette en Instagram konto i butikkens navn.
Vi fikk en god innsikt i hvordan en nettbutikk fungerte etter vi hadde opprettet den. Når det kommer til Key Results klarte vi å få 3 forskjellige design på hattene. Vi brukte egne sosiale medier, og kjente til å informere om produktene våres. Instagramkonoten vi skulle opprette til nettbutikken ble der imot opprettet, men litt senere enn hva vi håpet på.

Bildet hentet her

Veien videre:
Nå som nettbutikken er lansert er det fortsatt viktig for oss å bidra med god service slik at vi kan skaffe oss lojale kunder. Vi er derfor avhengig av at kundene skal få svar på det vi lurer på og har derfor opprettet et ikon nederst i høyre hjørne som symboliserer en chat. Ved å trykke på chat boblen vil det automatisk komme opp et chattevindu hvor kundene kan stille spørsmål til kundeservicen. På den måten vil kundene raskt kunne få svar på det de lurer på. Derfor vil vi hele tiden passe på at vi får besvart spørsmål her. 
Det var viktig for oss å reklamere for produktene våres før lansering, og det er like viktig å fortsette med det etter lansering. Vi kommer til å jevnlig oppdatere vår Instagram konto med innlegg og bilder av produktene våres. Våres private Instagram kontoer skal også brukes for å vise fram produktene. Her vil vi for eksempel legge ut stories og innlegg hvor vi oppfordrer folk til å ta en kikk på nettsiden vår. På denne måten håper vi på å opprettholde kundene våres, og samtidig skaffe nye.

Det har vært en spennende og innholdsrik reise å opprette nettbutikk. Vi har lært masse og sitter igjen med kunnskap som er nyttig å ta med seg videre.

Leave a Reply