Digital markedsføringsstrategi

Digital markedsføringsstrategi

I dag skal jeg ta for meg hva digital markedsstrategi er og hvordan vi kan bruke det. I motsetning til markedsføring brukes det digitale verktøy innenfor digital markedsføring. Eksempelvis gjennom digitale plattformer og sosialemedier. 

Når det er snakk om digital markedsføringsstrategi er det viktig å ha forståelse for hva begrepet strategi innebærer.
Ifølge ledelsspire.blogspot.com går strategi ut på rette fokus mot å se det store og langsiktige motivet. Samtidig er det viktig å fange opp hvilke indre og ytre krefter som også er med på å påvirke.
Strategi skal kort foralt være en plan som forteller oss hva som må iverksettes for å nå fram til målet. Men den skal ikke fortelle oss hvordan vi skal gjøre det.   

Jeg velger å ta utgangspunkt i Karl Philip Lunds innlegg om strategi for å forklare det som kalles 3- stegsplanen til Jack Welch. Planen tar for seg en måte å utvikle en strategi på.

  1. En smart måte å skaffe en konkurransefordel for bedriften er å komme fram med en «big aha» for virksomheten. Ordet forklarer seg greit selv, det handler om å komme på noe nytt og oppsiktsvekkende. «Big Aha» trenger ikke å være en helt ny ide, men det kan være så enkelt som at du gjør en forbedring av en ide som allerede eksisterer For å komme opp med «the Big Aha» er det viktig å være kreativ.
  2.  Når du har kommet opp med en «big aha» er det tid for å finne de rette folkene som kan jobbe den framover. Her er det viktig å finne mennesker med erfaring og gode egenskaper. 
  3. Vær ivrig og oppsøk stadig interne og eksterne måter som kan hjelpe deg på veien til å oppnå «big aha». Når du føler du har funnet gode måter kan du jobbe med å forberede dem.
Bildet hentet her

Nettsiden tenkdigitalt.no har lagt frem deres fem steg for å lage en kommunikasjonsstrategi for digital markedsføring:

  1. Analyse av situasjonen og målsetning: 
    Ettersom konkurransen er stor er det viktig å starte med å planlegge strategien. Sørg for å ha en suveren plan og klare mål.
    Analysen blir gjennomført for å få en forståelse rundt nåværende situasjon. Dette gjøres ved utgangspunkt i forrige kvartals mål hvor vi på bakgrunn av den videre fastsetter delmål og hovedmål for det neste kvartalet
  2. Synlighet – hvordan vi når ut til målgruppen: 
    Innenfor kundenes kjøpssyklus omhandler den første fasen å innse behovet. Innenfor fasen vil potensielle nye kunder lete etter informasjon om ulike tjenester og produkter som kan bidra til å løse deres problem. Hvis det allerede produseres produkter man vet hjelper til å løse et problem for kunder er det stor sannsynlighet for at flere søker til produktet og ønsker å bruke det. Det er derfor viktig å bruke markedsføringen til det fulle ved å markedsføre gjennom sosiale plattformer.
  3. Overbevise – hvilket innhold vi publiserer:
    Andre fase av kjøpssyklusen som ble nevnt i punkt to kalles vurderingsfasen. Her har kunden blitt bestemt på at hen trenger et produkt for å løse problemet. Derfor er det viktig å ha god og tydelig markedsføring av produktet på sosiale plattformer slik at det når den potensielle kunde. Poenget her er å få kunden til å se at du har produktet for dem, og til en bedre pris en konkurrentene. 
  4. Konvertere – hvordan vi etablerer kontakt og salg:
    Beslutningsfasen er neste steg i kjøpssyklusen. Her bestemmer den potensielle kunden seg, og må nå velge en leverandør. Dette er en ekstremt viktig del for her skal du få kunden til å velge deg når den endelige bestillingen skal gjennomføres. Her er det viktig å samle inn data for å kunne analysere kontaktinformasjonen til den potensielle kunden. Dersom kunden har lagt produktet i handlekurven, men ikke har gjennomført den kan det virke som at kunden er usikker. Da er det mulig å sende en mail til kunden hvor du gir en påminnelse om produktet som ligger i handlekurven.
  5. Engasjere – hva gjør vi for å engasjere kunder. 
    Vi er nå kommet til siste del av kjøpssyklusen, nemlig gjennomføringsfasen. Her er det viktig å rette fokus på å gjøre kunden forøyd. Fornøyde kunder kommer ofte tilbake for å få mer av produktene dine. I tillegg er det stor sannsynlighet for at de forteller bekjente om opplevelsen deres.

Kilder:

https://www.linkedin.com/pulse/20141106204942-7624-slik-lager-du-en-effektiv-strategi/

http://ledelsesspire.blogspot.com/2013/02/hva-er-strategi.html

https://tenkdigitalt.no/blog/5-grep-du-kan-ta-for-a-forbedre-din-digitale-strategi/

Leave a Reply