En faglig blogg om digital markedsføring

Emma S.

Uncategorized

Plattformtjenesten Tise

I februar 2016 lanserte gründerne Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss gratis appen Tise. Appen er laget for gjenbruk av diverse klær og produkter. Her kan finne alt fra klær og sminke til møbler og elektronikk. Appen ble i all hovedsak utviklet for unge kvinner fra 18 til 35 år. Ettersom jeg selv bruker Tise har jeg oppdaget at det ikke bare er kvinner som anvender tjenesten, men også menn. Høsten 2016 ble også Jenny Skavlan en del av teamet, og gikk under tittelen Cretative Director. Skavlan er selv svært opptatt av mote og gjenbruk.
Forretningsideen til Tise var å gjøre det å kjøpe og selge brukte klær til en morsom og sosial greie.

Hvordan bruke Tise?
For å komme i gang med Tise må du laste ned appen gratis på din smarttelefon. Når appen er lastet ned kan du velge å følge andre kontoer, samt like annonsene deres. Dersom du finner noe du liker kan du chatte direkte med selgeren for å stille spørsmål, eller så kan du tykke på knappen «gi et bud». Du kan selv legge ut så mange annonser du vil uten å betale en eneste krone. Akkurat som på Instagram blir annonsene dine lagt til i din personlige Feed, dermed er det viktig å få annonsene til å se tiltrekkende ut. 

Transaksjonskostnadene i henhold til Tise:
Transaksjonskostnader kan i følge Arne krokan inndeles i forskjellige steg som er med på å påvirke hvordan vi tar valgene våres før de når fram til bedriften.
Her er de forskjellige typene satt opp mot Tise:

Søkekostnader – når vi er inne på Tise er vi opptatt av å finne fram til de alternativene vi er på utkikk etter. I tillegg til at Tise har en søkemotor som de fleste nettbutikker har finner vi også forskjellig type kategorier hvor annonsene blir delt inn etter hvilken type produkt det er. Det er også mulig å søke etter størrelser slik at du kun får opp klær eller sko som er i din størrelse. 

Informasjonskostnader – det er viktig for kjøper å få mest mulig informasjon om produktet. Mange er interessert i pris, om varen er intakt, levering osv… Hos Tise kan selger legge til en beskrivelse under annonse bildet med nødvendig informasjon.

Forhandlingskostnader – kommer fram når levering, pris, betaling, osv. skal diskuteres. På Tise er det mulig å bruke meldingsfunksjonen for å bli enige om pris dersom den ikke er fastsatt fra før. I tillegg kan man også avtale leveringsmåten på melding for å komme fram til om varen skal hentes av kjøper eller om selger må sende den i posten. 

Beslutningskostnader – Her bestemmer man ut ifra betalingsmulighetene hvilken betaling man vil foreta. Kjøper og selger kan avtale hvordan de vil utføre betalingen, Tise tilbyr blant annet Safe Payment som en sikker betalingsløsning. Dette gjennomføres ved t dersom du gir et bud med Safe Payment vil beløpet reserveres på konto, og betalingen blir låst for kjøper og selger fram til handelen er gjennomfør. Selv har jeg en oppfatning av at mange velger å stole på den andre parten og tar i bruk Vipps.

Evalueringskostnader – Når varen er mottatt er det viktig å vurdere om varen tilsvarer forventingene. Ettersom Tise har opprettet en funksjon hvor man kan vurdere selgeren etter kjøpet er det viktig ovenfor kommende kjøpere å vurdere varen slik at de blir informert om hvilken tillit tidligere kjøpere har av selger.  

Tvangskostnader – Noen ganger skjer det at selger og kjøper er uenige etter kjøpet. Her er det mulighet for å melde i fra til Tise ettersom de har retningslinjer på bakgrunn av kjøpsloven. 

Bilderesultat for tise

Kilder:
https://baerekraft.ungdomsbedrift.no/tise

Leave a Reply